Sähköiset ylioppilaskirjoitukset ovat tätä päivää maamme lukioissa. Miten onnistuu läppärin käynnistäminen muistitikulta? Tuskin monikaan meistä on tehnyt tätä aikaisemmin.
Onneksi nuoret ovat virkeitä ja hyviä oppimaan digiloikkaamaan. Ja onneksi opettajat ovat valveutuneita ja valmiita astumaan opetuksessaan nykyaikaan.
Läppäri on oiva työväline. Ilman sitä ei hommista tulisi mitään. Nuoret treenaavat koneensa käynnistämistä Abittiin ja ylioppilastutkintolautakunnan koejärjestelmään lukuisia kertoja.
Päivitän ja seuraan Tietokoneet ylioppilaskokeissa-Facebookryhmää. Kokemuksia virhetilanteista, pienestä paniikista ja uudelleen käynnistämisistä pukkaa miltei jokaisen koepäivän aikana. Reksit ja atk-opettajat ovat paineen alla ja toivovat hartaasti jokaisena aamuna että koesysteemi toimisi moitteettomasti.
Koetta valvovat opettajat tuijottavat valvojan näyttöä herkeämättä ja luottavat siihen että vihreä pampula näkyy sekä teksti: kaikki kunnossa. Verkkohäiriö tai muu ongelma näkyy punaisella tekstillä listan kärjessä. Monesti kokelaan koneen verkkojohto on löystynyt ja ei muuta kun takaisin kiinni. Jälleen kaikki kunnossa ja vihreää väriä kehiin. Kaksi opettajaamme päivystää pitkää päivää ylioppilaskirjoitusten aikana kännykän varassa. Moni ongelmatilanne on ratkennut käden käänteessä.
Ylioppilastutkintolautakunnan helpdesk-numero on hyvä apu. Tosin vastausaika on turhan pitkä jopa 10 minuuttia. Ensi syksyksi on luvassa lisää tukihenkilöitä, hyvä niin.
Muistitikkujärjestelmä ei ole varmin mahdollinen, koska tikuissakin on vikoja. Tallennan aina koekysymykset kahdelle tikulle varmuuden vuoksi. Kaiken kaikkiaan minulla on luottavainen ja onnellinen olo. Digikokeet ovat sujuneet hyvin. Suunta on eteenpäin. Digissäkin on oltava rohkea. On yritettävä, kokeiltava ja kehitettävä. Hyvä siitä tulee.
Vastaa