Miksi voivottelemme Suomen kehnoa menestystä urheilussa? Miksi vain muistelemme entisajan mitalisadetta?
Kysymys on lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta. Perälautaan ei kannata tuijotella, ainoa suunta on eteenpäin. Tänä päivänä nuoret harrastavat entistä useampia lajeja aina kulttuurin perinteisistä aloista eurheilun koviin kansainvälisiin mittelöihin asti.
Olemmeko ajatuksissamme liikaa 1970-luvun kestävyysjuoksun huumassa? Sekin on hyvä laji. Toisaalta maailma on muuttunut ja muuttuu hurjaa vauhtia. Siihen pitää reagoida.
Työ on aloitettava esikoulusta. Mikäli tavoitteena on päästä pitkälle urheilussa, niin ohjattu ja leikinomainen harjoittelu lähtee liikkeelle. Monipuolisuus on avainsana. Polku jatkuu alakoulussa ja yläkoulussa entistä systemaattisemman valmennuksen parissa.
Paha paikka on siirtyminen peruskoulusta toiselle asteelle, sillä monen nuoren ura loppuu. Meidän kouluihmisten on sovittava urheiluseurojen valmentajien kanssa miten edetään. Liian usein vastaus on että lukkarissa ei ole tilaa ja aikaa valmennukselle. Kyllä on kun siihen järjestetään aikaa.
Hyvänä esimerkkinä ovat Hyvinkään Vehkojan koulun urheiluluokka, Hyrian urheiluvalmennus ja Hyvinkään Sveitsin lukion huippu-urheiluvalmennus. Puhumattakaan maamme kahdestakymmenestä urheiluakatemiasta, jotka edustavat valtakunnan kärkeä yliopistokaupunkien ytimessä.
Aikanaan kaikki lähti liikkeelle uimarien aloitteesta, miksei Hyvinkään Sveitsin lukiossa voisi yhdistää opiskelua ja huippu-urheilua. Niinpä.
Kari Vierimaan ideoimana pidimme lukiolla palaverin ja tsekkasimme mahdollisia aikoja harjoitteluun arkipäivän aikana. Löytyihän sitä aikaa. Lukioissa on käytössä Wilman sähköinen kurssitarjotin, josta opiskelija valitsee opiskelemansa kurssit viidessä jaksossa lukuvuoden ajalle. Reunapalkit aamuisin ja iltapäivisin ovat lähinnä syventäviä ja soveltavia kursseja varten ja muut palkit varataan pakollisiin ja valtakunnallisiin syventäviin kursseihin.
Löytyi peräti seitsemän kellonaikaa, johon voi sijoittaa urheiluvalmennuksen. Treenejä on aamuisin, iltapäivisin ja jopa kaksi kertaa päivässä. Urheilijan henkilökohtainen valmentaja vastaa harjoituksen toteutuksesta, rehtori seuraa opintojen etenemistä ja merkkaa kurssimerkinnät jaksoittain. Yksinkertaista ja toimii.
Vastaa